Pazar, Kasım 04, 2007

OpenSocial: Sosyal Aglar Icin Programlama Arabirimi

OpenSocial, bir programcının yazdığı bir uygulamanın tüm sosyal web sitelerinde çalışmasına yönelik bir kütüphane. Bu çok devrimci bir gelişme. Doğrudan doğruya artık geliştirilecek olan iş uygulamalarının sosyal sitelere yönelik olmasını sağlayacak.
Google tarafından yönlendirilen açık bir çalışma OpenSocial. LinkedIn, Orkut, salesforce gibi pek çok sosyal ağ, OpenSocial API'sine destek veriyor.

Temel amaç tek bir API üzerinden hem sunucu tarafındaki REST servislerine hem de istemci tarafındaki JavaScript servislerine erişim sağlamak.

OpenSocial'ın temel servisleri. OpenSocial hangi temel arabirimler üzerinden bilgi sunuyor:
People: Ben kimim, profilimde ne bilgiler var. Bu gibi bilgilere erişim sunuyor.
Arkadaşlar: kimleri tanıyorum, kimlere bağlantım var?
Aktiviteler: neler yapıyorum, kimlerle hangi bilgileri paylaşıyorum?
Kalıcılık (persistence): Sunucu gerektirmeden durum kaydetmek sağlanmalı. Burası işin en güzel yanı: OpenSocial herhangi bir sunucu gerektirmeden, veriyi kaydetme servisi sunuyor. Yani OpenSocial uygulamalarınızı kendi hostunuzda çalıştırmanız gerekmiyor.

Birkaç kod örneği:
data.getViewer().getDisplayName()
Bu kullanıcının isminin döndürülmesini sağlıyor.
Arkadaşlarını çekmek için:
data.getViewerFriends().asArray()
Yeni aktivite oluşturmak ve bunun kullanıcının haber listesinde görünmesi için:
newRequestActivity

OpenSocial kullanarak, sosyal ağ sitesinin kendi mühendisleri kadar derin bilgiye ulaşmak mümkün.
Orkut, google'ın sosyal ağı, bir deneme tahtası (sandbox) sunuyor, opensocial uygulamaları için.

Hiç yorum yok: