Salı, Mart 14, 2006

Yazilim Bakim Maliyeti

java.net sitesinde güzel bir yazı çıktı: "The economics of quality" Yazıda, bir yazılımın bakım sürecindeki hataların maliyetlerinin nasıl tahmin edileceği ve maliyet iyileştirmesi için nereye odaklanılması gerektiği gösteriliyor. Buna göre bakım sürecindeki hataların maliyetleri dört faktöre bağlı: Kalite, yazılımın büyüklüğü, hata başına maliyet, müşterinin bulduğu hataların oranı.

Bu dört faktörden, son ikisi kontrol edilmesi ve hatta tam olarak ölçülmesi oldukça güç. İlk iki faktör ise, yazılım geliştirmecilerin kontrolü altında.

Burada kaliteden kasıt, satır başına hata sayısı. KLOC (bin satır kod) başına kaç hata bulunuyorsa, o değer alınıyor. Yani 1000 satırdaki hata sayısı, 50 ise, Q (kalite) 0.05 ediyor.

En önemli maliyet faktörünü de kalite faktörü oluşturuyor. Malcolm Davis, yazının yazarının gözlemlerine göre kurumsal IT departmanlarında Q ortalama 0.1 civarında. Bu oranı sadece 0.05'e düşürmek bile, maliyetlerde yarı yarıya tasarruf anlamına geliyor. Benzer şekilde kurumsal IT yazılımlarında, kopyala/yapıştır türü alışkanlıkların yaygın olmasından dolayı, yazılımlar gereğinden fazla büyük. Bu tip kod fazlalıklarını temizlemekle de ciddi bir maliyet tasarrufu yapılabiliyor.

Bu yazının bana önemli gelen tarafı şu oldu: Genellikle kalitenin veya sadeliğin (kısalığın) iyi bir şey olduğunu biliriz. Ancak bunun sayısal etkisinin ne olduğunu göstermesi açısından bu yazı son derece yararlı. Malcolm Davis yazısında kullandığı rakamları 10 yılı aşan çok sayıda projede yaptığı ölçümlerle destekliyor. Ve bu yolla hesapladığı maliyet tahminleri, firmalarda çalışan bakım yazılımcılarının yıllık masraflarına yaklaşık eşit çıkıyor.

Hiç yorum yok: